pl! Profesjonalista rozmawiał z guru designu i innowacji Donaldem Farmerem na temat grywalizacji, analityki i przyszłości analityki biznesowej.

Donald Farmer pracuje dla specjalisty BI Qlik od 2011 roku. Przy projektowaniu nowych narzędzi analitycznych zainspirowali go projektanci gier. Uważa, że ​​najlepszymi analitykami są gracze.

Donald Farmer: Wiceprezes ds. Innowacji i Projektowania w Qlik, wiodącego dostawcy systemów Business Intelligence. (Źródło: Rick Bronks) com! profesjonalista: Panie Farmer, jest Pan guru projektowania i innowacji w Qlik. Jaka jest twoja praca?

Donald Farmer: Bardzo uważnie obserwuję trendy na rynku, a potem staram się patrzeć na trzy, pięć, a nawet siedem lat w przyszłość i dalej rozwijać nasze produkty. Prowadzimy badania i wiele prototypów wspólnie z klientami - i eksperymentujemy. Dużo zabawy.

pl! profesjonalista: Czynnik zabawy staje się w ostatnich latach coraz ważniejszy. Jak sprawić, by użytkownicy korzystający ze złożonego oprogramowania biznesowego cieszyli się pracą i byli bardziej produktywni?

Farmer: Z prostym interfejsem niewiele można zrobić. Naszym celem jest, aby złożone oprogramowanie było łatwe w użyciu. Przeprowadzenie analizy danych przy użyciu różnych źródeł danych – ERP, chmura, bazy danych – jest z pewnością bardziej czasochłonne niż wywoływanie arkusza kalkulacyjnego Excel. Ale chcemy zaprojektować działanie w taki sposób, aby użytkownik mógł jak najłatwiej osiągnąć swój cel.

pl! profesjonalny: Kiedyś istniały trzy tryby, jeden dla początkujących, jeden dla zaawansowanych użytkowników i tryb ekspercki o znacznie rozszerzonej funkcjonalności. Użytkownik mógł wybrać, który tryb najbardziej mu się podoba.

Farmer: Istnieje bardzo popularna gra na iPada, która zdobyła nagrodę Apple Design Award: Monument Valley. Jest to piękna i wysokiej jakości graficznie gra, która nawiązuje do szablonów projektowych M.C. Eschera - i nie ma instrukcji obsługi. Uczysz się gry, grając. Szwedzki zespół projektantów Ustwo, który wymyślił tę grę, pomógł nam również z oprogramowaniem do analizy Qlik Sense. Ludzie nie chcą czytać grubych instrukcji obsługi ani szkolić się. Chcesz pracować tak intuicyjnie, jak to tylko możliwe. W Qlik nazywamy to „postępowym ujawnianiem”: użytkownicy zaczynają intuicyjnie pracować z naszym oprogramowaniem, a im więcej się uczą, tym bardziej złożone są funkcje i zadania, które mogą obsłużyć. Projektanci gry bardzo nam pomogli swoim doświadczeniem.

O Donald Farmer pracuje w Qlik (www.qlik.com) jako wiceprezes ds. innowacji i projektowania od 2011 roku. Wcześniej przez długi czas pracował w Microsoft w obszarze business intelligence. Ze strategiami danych związany od prawie trzydziestu lat.

Donald Farmer pracuje w Qlik (www.qlik.com) jako wiceprezes ds. innowacji i projektowania od 2011 roku. Wcześniej przez długi czas pracował w Microsoft w obszarze business intelligence. Ze strategiami danych związany od prawie trzydziestu lat.

pl! profesjonalista: Grywalizacja to bardzo ciekawy trend. Ale profesjonaliści chcą wypełniać zadania i dotrzymywać terminów. To ogromna różnica.

Farmer: Oczywiście, jako profesjonalista musisz wykonywać swoją pracę szybko i wydajnie. Ale odkrywanie nowych korelacji za pomocą analizy danych i zdobywanie nowych spostrzeżeń to świetna zabawa. Wyobraź sobie, że przychodzisz rano do biura i musisz przeprowadzić analizę sprzedaży dla Szwajcarii. W niektórych miastach i kantonach sprzedaż gwałtownie wzrosła, w innych niespodziewanie spadła. A teraz próbujesz dowiedzieć się, dlaczego tak może być. Udajesz się w podróż odkrywczą i bawisz się danymi. To nie jest stałe zadanie, ale zabawna eksploracja, której musisz się nauczyć. Potrzebujemy oprogramowania analitycznego, które urzeka użytkowników jak ekscytująca gra i zachęca ich do odkrycia.

pl! profesjonalista: Czy to oznacza, że ​​profesjonaliści również osiągają swoje cele?

Rolnik: Absolutnie. Ale odkrywają też nowe rzeczy, o których na początku nawet nie myśleli. Zdobywasz nową wiedzę. Nie chodzi tylko o jak najszybsze wykonanie zadań, ale o odkrywanie nowych rzeczy, które generują wartość dodaną dla firmy. Dziś nie wystarczy już po prostu odhaczać zadania. Dodatkowa wartość dodana jest kluczowa i fajnie jest ją wyśledzić.