Transformacja cyfrowa poruszy również niemieckie firmy w 2020 roku: te trendy i tematy związane z cyfryzacją będą szczególnie ważne dla CIO i CDO w przyszłym roku.

Nowy rok, nowe trendy IT. Jak co roku, tym razem znów krążą prognozy licznych analityków i ekspertów IT – z ważnymi wydarzeniami, których firmy nie powinny przegapić w 2020 roku. Oprócz długofalowych hitów, takich jak chmura czy big data, nacisk kładziony jest na szeroką gamę nowych technologii. Ale co jest naprawdę ważne, co to jest „gorące powietrze”, a co będzie istotne dopiero za kilka lat?

Więcej pieniędzy na cyfryzację: Prawie połowa firm zwiększy też w przyszłym roku budżet na IT. (Źródło: Capgemini) Nie jest to łatwa decyzja, zwłaszcza dla firm średniej wielkości, które stanowią ponad 99 procent firm w Niemczech. Większość firm wciąż znajduje się w trakcie cyfrowej transformacji i dlatego pracuje na pełnych obrotach. Na przykład w sektorze IT ekspansja cyfryzacji ma najwyższy priorytet dla ponad 70 procent firm w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, jak wynika z aktualnego badania trendów IT przeprowadzonego przez firmę doradczą Capgemini.

A to sporo kosztuje firmy: inwestują średnio mniej niż jedną czwartą całego budżetu IT w transformację cyfrową. W dużych firmach o rocznej sprzedaży rzędu miliarda euro lub więcej 30 proc. przeznacza się na cyfryzację.

Dużym problemem cyfryzacji – pomimo wielu jej zalet – jest towarzyszące temu zróżnicowanie krajobrazu IT. Około jedna czwarta firm skarży się na gwałtowny wzrost złożoności. Zrozumiałe jest, że firmy powinny się wahać przed użyciem kolejnej nowej technologii.

Jeśli chodzi o wprowadzanie nowych technologii, średnie niemieckie firmy lubią nie spieszyć się i dokładnie przemyśleć korzyści, jakie mają dla własnej strategii korporacyjnej.

IDC FutureScape: Efekty cyfryzacji Firma badawcza IDC przewiduje, że do 2023 r. ponad połowa światowej gospodarki zostanie zdigitalizowana – co będzie miało konsekwencje dla firm. Konkluzja badaczy rynku jest jasna: Ci, którzy nie mogą konkurować w zdominowanych cyfrowo sektorach gospodarki, często nie będą w stanie przetrwać również na swoich podstawowych rynkach – ponieważ ta część jest zależna od sektora cyfrowego. Aby być konkurencyjnym i odnosić sukcesy, potrzebny jest nowy rodzaj firmy. Dlatego badacze rynku IDC przygotowali dziesięć prognoz i wskazówek na nadchodzący rok: 1. Innowacje: Do 2024 r. ponad połowa wszystkich wydatków na ICT zostanie przeznaczona na cyfryzację i innowacje. 2. Sieć w chmurze: aby przetrwać, aplikacje cyfrowe muszą działać w dowolnym miejscu i czasie. Wymaga to większej integracji aplikacji, danych i zarządzania we wszystkich dostawcach chmury i lokalizacjach. 3. Decentralizacja: Do 2023 r. ponad 50 procent nowo zainstalowanej infrastruktury IT nie będzie eksploatowane w centrach danych, ale raczej w sposób zdecentralizowany. 4. Fabryki innowacji cyfrowych: Praca jako sterowana oprogramowaniem „fabryka innowacji cyfrowych” staje się kluczową umiejętnością w skutecznym odróżnianiu się od konkurencji w Twojej branży. Do 2025 roku prawie dwie trzecie firm będzie produktywnymi producentami oprogramowania, którzy codziennie dostarczają kod – ponad 90 procent z nich dla aplikacji natywnych dla chmury. 5. Aplikacje branżowe: do 2023 r. ponad 500 milionów aplikacji i usług cyfrowych zostanie opracowanych i dostarczonych z zastosowaniem podejścia opartego na coud – tyle samo, ile w ciągu ostatnich 40 lat. Większość z nich to aplikacje do digitalizacji specyficzne dla branży. 6. Sztuczna inteligencja: do 2025 r. 90 procent nowych aplikacji firmowych będzie działać ze sztuczną inteligencją. Do 2024 r. ponad połowa interakcji użytkowników będzie odbywać się za pośrednictwem wizualizacji komputerowych wspieranych przez sztuczną inteligencję, analizy języka naturalnego i tekstu oraz rzeczywistości rozszerzonej/rzeczywistości wirtualnej. 7. Zaufanie: Budowanie zaufania jest ważne dla przetrwania w gospodarce cyfrowej. Klienci wymagają od partnerów biznesowych wykazania ich cyfrowej wiarygodności. Do 2023 roku połowa z 2000 największych firm na świecie będzie miała w tym celu tzw. Chief Trust Officer. 8. Firma jako platforma: do 2023 roku 60 procent firm z listy Global 2000 będzie miało działy rozwoju cyfrowego z tysiącami programistów. Połowa z tych firm będzie generować ponad 20 procent swoich przychodów cyfrowych z tych obszarów rozwoju. 9. Międzybranżowe mashupy: Firmy muszą być przygotowane do tworzenia nowych międzybranżowych partnerstw cyfrowych, aby lepiej służyć potrzebom klientów. Do 2025 roku 20 proc. wzrostu sprzedaży przypadnie na tzw. oferty białej przestrzeni, które łączą usługi cyfrowe, które wcześniej nie były związane z branżą. 10. Wojny platform: do 2023 r. 5 największych publicznych platform chmurowych będzie mieć co najmniej trzy czwarte udziału w rynku IaaS i PaaS. Ponadto liczba dostawców SaaS, którzy stają się platformami, dramatycznie rośnie.

Firma badawcza IDC przewiduje, że do 2023 r. ponad połowa światowej gospodarki zostanie zdigitalizowana - co będzie miało konsekwencje dla firm. Konkluzja badaczy rynku jest jasna: Ci, którzy nie mogą konkurować w zdominowanych cyfrowo sektorach gospodarki, często nie będą w stanie przetrwać również na swoich podstawowych rynkach – ponieważ ta część jest zależna od sektora cyfrowego.

Aby być konkurencyjnym i odnosić sukcesy, potrzebny jest nowy rodzaj firmy. Dlatego analitycy rynku IDC opracowali dziesięć prognoz i wskazówek na nadchodzący rok:

1. Innowacje: do 2024 r. ponad połowa wszystkich wydatków na ICT zostanie przeznaczona na cyfryzację i innowacje.

2. Sieć w chmurze: aby przetrwać, aplikacje cyfrowe muszą działać w dowolnym miejscu i czasie. Wymaga to większej integracji aplikacji, danych i zarządzania we wszystkich dostawcach chmury i lokalizacjach.

3. Decentralizacja: Do 2023 r. ponad 50 procent nowo zainstalowanej infrastruktury IT nie będzie eksploatowane w centrach danych, ale raczej w sposób zdecentralizowany.

4. Fabryki innowacji cyfrowych: Praca jako sterowana oprogramowaniem „fabryka innowacji cyfrowych” staje się kluczową umiejętnością w skutecznym odróżnianiu się od konkurencji w Twojej branży. Do 2025 roku prawie dwie trzecie firm będzie produktywnymi producentami oprogramowania, którzy codziennie dostarczają kod – ponad 90 procent z nich dla aplikacji natywnych dla chmury.

5. Aplikacje branżowe: do 2023 r. ponad 500 milionów aplikacji i usług cyfrowych zostanie opracowanych i dostarczonych z zastosowaniem podejścia opartego na coud – tyle samo, ile w ciągu ostatnich 40 lat. Większość z nich to aplikacje do digitalizacji specyficzne dla branży.

6. Sztuczna inteligencja: do 2025 r. 90 procent nowych aplikacji firmowych będzie działać ze sztuczną inteligencją. Do 2024 r. ponad połowa interakcji użytkowników będzie odbywać się za pośrednictwem wizualizacji komputerowych wspieranych przez sztuczną inteligencję, analizy języka naturalnego i tekstu oraz rzeczywistości rozszerzonej/rzeczywistości wirtualnej.

7. Zaufanie: Budowanie zaufania jest ważne dla przetrwania w gospodarce cyfrowej. Klienci wymagają od partnerów biznesowych wykazania ich cyfrowej wiarygodności. Do 2023 roku połowa z 2000 największych firm na świecie będzie miała w tym celu tzw. Chief Trust Officer.

8. Firma jako platforma: do 2023 roku 60 procent firm z listy Global 2000 będzie miało działy rozwoju cyfrowego z tysiącami programistów. Połowa z tych firm będzie generować ponad 20 procent swoich przychodów cyfrowych z tych obszarów rozwoju.

9. Międzybranżowe mashupy: Firmy muszą być przygotowane do tworzenia nowych międzybranżowych partnerstw cyfrowych, aby lepiej służyć potrzebom klientów. Do 2025 roku 20 proc. wzrostu sprzedaży przypadnie na tzw. oferty białej przestrzeni, które łączą usługi cyfrowe, które wcześniej nie były związane z branżą.

10. Wojny platform: do 2023 r. 5 największych publicznych platform chmurowych będzie mieć co najmniej trzy czwarte udziału w rynku IaaS i PaaS. Ponadto liczba dostawców SaaS, którzy stają się platformami, dramatycznie rośnie.