DHL i Accenture wspólnie zbadały potencjał łańcucha bloków dla logistyki. Pierwszy prototyp z powodzeniem demonstruje bezproblemowe śledzenie produktów farmaceutycznych jako dowód koncepcji.

Ekspert ds. logistyki DHL, we współpracy z konsultantem technologicznym Accenture, zbadał potencjał technologii blockchain dla własnej branży. Firmy podsumowały wyniki współpracy w raporcie trendów. Niniejszy raport zawiera również pierwsze praktyczne doświadczenia ze wspólnie opracowanego prototypu, który śledzi farmaceutyki od miejsca pochodzenia do konsumenta, a tym samym zapobiega manipulacji i błędom.

W swoim Trend Report DHL i Accenture badają potencjał blockchain dla logistyki. (Źródło: DHL) Technologia wykrywania manipulacji, taka jak blockchain, jest szczególnie korzystna w branży opieki zdrowotnej, jak wyjaśnia Keith Turner, CIO w Chief Development Office w DHL Supply Chain. Ponieważ według Interpolu podrabiane leki powodują co roku milion zgonów. W samych tylko gospodarkach wschodzących szacuje się, że do 30 procent wszystkich sprzedawanych produktów farmaceutycznych jest podrabianych. „Wpisy w łańcuchu bloków są niepodważalne. Korzystając z tej technologii, możemy poczynić ogromne postępy w wykrywaniu manipulacji, zmniejszając ryzyko fałszerstw i faktycznie ratując życie” – kontynuuje Turner.

Prototyp opracowany przez DHL i Accenture jest przeznaczony do serializacji z węzłami sieci w sześciu regionach i umożliwia bezproblemowe śledzenie leków w całym łańcuchu dostaw. Rejestr do śledzenia leków może być używany przez wszystkich zaangażowanych. Oprócz samych producentów są to również hurtownie, partnerzy handlowi, apteki, szpitale i lokalni lekarze. Symulacja laboratoryjna była w stanie wykazać, w jaki sposób podstawowa technologia blockchain z powodzeniem przetwarza ponad siedem miliardów unikalnych numerów seryjnych i 1500 transakcji na sekundę. Wydajność rozwiązania powinna zatem wystarczyć do praktyki.

Andreas Baier, który jest odpowiedzialny za branżę podróży i transportu w Accenture i kierownik zespołu ds. klientów w DHL, podsumowuje zalety rozwiązania w następujący sposób: „Dzięki zastosowaniu wspólnego, nieusuwalnego i bezpiecznego rejestru transakcji, branża może czerpać korzyści z całego łańcucha dostaw od Manufaktury, aby osiągnąć znacznie wyższe standardy bezpieczeństwa aż do pacjenta - i przy znacznie niższych kosztach."

Zanim jednak takie rozwiązanie blockchain będzie można zastosować w praktyce, technologia musi być dalej rozwijana. Ważne jest również zainicjowanie zmian organizacyjnych we wszystkich zaangażowanych w łańcuch dostaw. Sukces zależy od tego, czy wszystkie strony podążają w tym samym kierunku, unowocześniają przestarzałe procesy i wspólnie pracują nad wytyczeniem nowego pola dla działań tworzących wartość dodaną w logistyce, zgodnie z zapowiedzią firmy - z odrobiną patosu.

IBM i firma transportowa Maersk pracują również nad rozwiązaniem blockchain dla logistyki w ramach joint venture. Jednak partnerzy dążą do zapewnienia światowemu handlowi morskiemu platformy cyfryzacji opartej na otwartych standardach. Oprócz przejrzystej identyfikowalności towarów, rozwiązanie powinno również zautomatyzować przesyłanie, walidację i zatwierdzanie dokumentów między poszczególnymi partnerami i organami poprzez „handel bez papieru”.