Rozwijają się asystenci głosowi. Siri, Alexa czy Asystent Google umożliwiają firmom dotarcie do klientów na nowe sposoby. Czy produkty i usługi muszą teraz nauczyć się mówić?

W lutym 2019 r. firma kart kredytowych Mastercard zaprezentowała swoją akustyczną tożsamość marki. Melodia Mastercard powinna brzmieć znajomo dla konsumentów i wzmacniać obecność marki. Melodia służy jako podstawa architektury dźwięku firmy. W związku z tym w przyszłości w punkcie sprzedaży powinny pojawić się logo dźwiękowe i dzwonki, aż po muzykę i dźwięki akceptacji. Raja Rajamannar, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Mastercard, jest przekonany, że dźwięk będzie w przyszłości odgrywał ważną rolę w rozpoznawaniu marki, między innymi ze względu na wzrost popularności zakupów głosowych (zakupy sterowane głosem).

Voice Interoperability Initiative: Amazon dąży do zapewnienia użytkownikom możliwości interakcji z różnymi asystentami głosowymi na jednym urządzeniu. Prawdopodobnie minie jeszcze kilka lat, zanim ludzie faktycznie wykonają wiele codziennych czynności, takich jak zakupy, poprzez interakcję głosową. Ponieważ cyfrowi asystenci nie są dziś zbyt inteligentni. Możesz znaleźć odpowiedzi na proste pytania, ale nie możesz mieć prawdziwych dialogów. Zaufanie konsumentów do cyfrowych asystentów głosowych prawdopodobnie również osłabło, odkąd okazało się, że Apple, Google i Amazon przeprowadzały oceny tego, jak konsumenci korzystają z inteligentnych głośników.

Jednak Amazon pracuje nad rozprzestrzenieniem inteligentnych asystentów. Gigant e-commerce właśnie wprowadził całą gamę nowych urządzeń Echo ze zintegrowanym rozpoznawaniem mowy i zaprezentował „Inicjatywę interoperacyjności głosu”. Twoim celem jest możliwość korzystania w przyszłości z kilku asystentów głosowych na jednym urządzeniu. Do inicjatywy dołączyło do tej pory ponad 30 firm, w tym BMW, Salesforce, Spotify i Microsoft. Kierunek jest jasny: klienci powinni być zmotywowani do włączenia asystentów cyfrowych do swojego codziennego życia.

Frank Bachér Dyrektor Zarządzający ds. Mediów Cyfrowych w RMS Zdjęcie: RMS „Głos zastępuje kliknięcie i sprawia, że ​​dźwięk można zmierzyć głosem”.

Nawet jeśli nie będzie inteligentnego głośnika w każdym gospodarstwie domowym, w przyszłości ludzie będą wykonywać codzienne czynności w samochodzie lub w podróży z urządzeniami mobilnymi, używając swojego głosu i głosu częściej niż dzisiaj. A firmy i ich marki chcą być tam, gdzie jest uwaga ludzi.

To jeden z powodów, dla których firmy nadają sobie akustyczną tożsamość marki. Mastercard wyjaśnia, że ​​dźwięk tworzy nowy wymiar w relacji między markami a konsumentami. „Dźwięk sprawia, że ​​ludzie odczuwają pewne rzeczy i dlatego jest tak interesującym medium dla marek” – twierdzi Matt Lieber, współzałożyciel sieci podcastów Gimlet Media. Twierdzi, że identyfikacja akustyczna jest tak samo ważna dla marek jak identyfikacja wizualna. „Wraz z mnożeniem się podcastów, strumieniowej muzyki i inteligentnych głośników strategia audio dla marek nie jest już przyjemna, to konieczność” – mówi.

To, że marki używają dźwięków i logo dźwiękowych, aby ludzie mogli je rozpoznać lub ich produkty, nie jest niczym nowym. Każdy wie, jak brzmi komputer Mac, gdy jest włączony. Film na YouTube „Sonic Branding Coca-Cola” wyjaśnia, dlaczego i jak marka napojów opracowała sygnaturę dźwiękową „Taste the Feeling”. Reklamy radiowe i dżingle muzyczne istnieją w Niemczech od lat 20. XX wieku. Co zmieni się teraz wraz z upowszechnieniem inteligentnych głośników i wbudowanych systemów rozpoznawania głosu, takich jak Amazon Echo (Alexa), Google Home (Google Assistant), Cortana Microsoftu czy Siri Apple?