Dyrektor generalny Microsoft, Satya Nadella, przedstawił nową strategię swojej firmy w zakresie danych podczas wydarzenia w San Francisco. Na „Accelerate Your Insights” mówił o „inteligencji otoczenia” i nowej kulturze danych, która wymaga zmian w każdej organizacji.

„Każdy aspekt działalności Microsoftu jest zasadniczo zmieniany przez dane” – powiedział podczas prezentacji. Nakreślił plan Microsoftu, aby w przyszłości odegrać kluczową rolę w gromadzeniu, przechowywaniu, przetwarzaniu i prezentowaniu danych. Chce korzystać ze swoich produktów bazodanowych, centrów danych i aplikacji pakietu biurowego. „Pomyśl o biurze jako o płótnie, powierzchni lub rusztowaniu, z którego możesz uzyskać dostęp do danych” – powiedział. Excel określany jako najbardziej rozpowszechnione narzędzie, które jest już wyposażone do obsługi danych.

Według Nadelli wydarzenie miało na celu przede wszystkim wyjaśnienie roli platformy bazodanowej w nowej strategii Microsoft, mobilnej i chmurowej. Jeśli chodzi o bazę danych Microsoft SQL Server, wspomniał, że generuje ona już ponad 5 miliardów dolarów sprzedaży - znaczny wzrost od czasu, gdy ostatnio słyszano o 1 miliardzie dolarów. W szczególności zwrócił uwagę na najnowszą wersję, SQL Server 2014, która jest dostępna od początku tego miesiąca i oferuje zintegrowane przetwarzanie transakcji online w pamięci (OLTP).

System platformy analitycznej (APS) został zaprezentowany w San Francisco. Łączy SQL Server i Hadoop w jednej ofercie, którą Microsoft oferuje jako „Big Data w pudełku”. Dzięki uniwersalnej platformie analitycznej PolyBase przetwarza zarówno dane nieustrukturyzowane, jak i relacyjne za pomocą standardowych zapytań o dane.

Prezes Satya Nadella poinformowała również o ograniczonej wersji zapoznawczej usługi chmurowej Microsoft Azure Intelligent Systems Service (ISS), która służy do łączenia narzędzi analitycznych z Internetem Rzeczy. Menedżerowie firmy Microsoft zademonstrowali również niedawno wprowadzone na rynek produkty, w tym Power BI dla Office 365.

We wpisie na blogu szef Microsoftu wyjaśnił, dlaczego nowa kultura danych wymaga również zmian w organizacjach. Wszechobecne przetwarzanie jest teraz dostępne w nowych formach i za pośrednictwem usług w chmurze i generuje coraz więcej danych. Chodzi o wykorzystanie ich jako paliwa dla inteligencji otoczenia. Platforma analityczna może organizować dane z niezliczonych źródeł, co z kolei wymaga skalowalnej pamięci masowej dostępnej w czasie rzeczywistym.

„Razem zaczynają tworzyć platformę dla inteligencji otoczenia” – pisze Nadella. Dzięki odpowiednim narzędziom produktywny wgląd może uzyskać każdy, w dowolnym miejscu i czasie. „Jednak kultura danych to nie tylko wykorzystanie technologii. Chodzi raczej o zmianę kultury tak, aby każda organizacja, każdy zespół i każda osoba była w stanie robić wspaniałe rzeczy dzięki danym na wyciągnięcie ręki”.

[z materiałem od Mary Jo Foley, ZDNet.com]

Jak duża jest Twoja wiedza na temat big data? Rozwiąż test z 15 pytaniami na stronie silicon.de.