IoT, blockchain i sztuczna inteligencja: technologie cyfrowe zmieniają zarządzanie łańcuchem dostaw. Inteligentne rozwiązania skracają czas dostawy, umożliwiają magazynowanie predykcyjne i wiele więcej.

(Źródło: Gartner) Łańcuchy dostaw są ściśle zsynchronizowane w wielu branżach, ale zwłaszcza w branży motoryzacyjnej. W przypadku problemów z zaopatrzeniem przenośniki taśmowe zatrzymują się. Stało się to na przykład pod koniec 2018 roku w Volkswagen Sachsen, który tymczasowo wstrzymał produkcję Golfa w Zwickau z powodu braku elementów silnika. Lub w maju 2017 w BMW. Firma musiała wstrzymać produkcję wielu modeli BMW. Powód: duży dostawca motoryzacyjny Bosch nie był w stanie dostarczyć przekładni kierowniczych, ponieważ jego włoski partner miał problemy z dostawą wymaganych dla nich odlewanych obudów.

Strategia just-in-time ma swoje pułapki. Ponieważ producenci i dostawcy chcą zaoszczędzić na kosztach magazynowania, każdy element musi być na czas montażu na linii montażowej, aby utrzymać ciągłość produkcji. Działa to tylko wtedy, gdy wszyscy dostawcy i menedżerowie łańcucha dostaw dobrze ze sobą współpracują. Ale łańcuchy dostaw, a tym samym także zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM) stały się w ostatnich latach bardziej złożone z powodu cyfryzacji i rosnącej sieci. Łańcuchy dostaw nie składają się już tylko z liniowych łańcuchów dostaw między producentem oryginalnego sprzętu (OEM) a dostawcą, ale rozwinęły się w duże ekosystemy z wieloma możliwymi wariantami produktów i powiązanymi dostawcami - a wszystko to w skali globalnej.

Ponadto w wyniku cyfryzacji łańcuchy dostaw i rynki stają się coraz bardziej dynamiczne. Nowe produkty pojawiają się na rynku w coraz krótszych cyklach w coraz większej liczbie wariantów. Żadna firma nie może spocząć na dawnych laurach w obliczu szybkiego postępu technicznego. Szybkość i elastyczność są na porządku dziennym. Ważne jest, aby analizować dane z różnych systemów w czasie rzeczywistym w miarę możliwości w celu optymalizacji łańcucha dostaw i produkcji - słowo kluczowe Przemysł 4.0. Technologie takie jak IoT, blockchain czy analiza danych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją oferują firmom ogromny potencjał. Ale czy te technologie cyfrowe są również wykorzystywane w łańcuchach dostaw?

Badanie „Cyfryzacja w łańcuchach dostaw” przeprowadzone przez Federalne Stowarzyszenie Gospodarki Materiałowej, Zakupów i Logistyki m.in. V. (BME) od marca br., którą stowarzyszenie realizowało wspólnie z Fulda University of Applied Sciences. „Zdaliśmy sobie sprawę, że jest wiele do nadrobienia w związku z zastosowaniem i wykorzystaniem technologii digitalizacji w łańcuchu dostaw. Często brakuje wiedzy na temat technologii, a co za tym idzie również pomysłów na ich zastosowanie ”- podsumowuje Carsten Knauer, kierownik Sekcji Logistyki w BME. Oraz: „Duże firmy chętniej korzystają z nowych technologii niż małe i średnie firmy”.

Carsten Knauer Kierownik Sekcji Logistyki w Federalnym Stowarzyszeniu Gospodarki Materiałowej, Zaopatrzenia i Logistyki (BME) www.bme.de Zdjęcie: BME „Firmom często brakuje wiedzy na temat technologii cyfrowych w łańcuchu dostaw, a zatem również pomysłów na ich wykorzystanie. Duże firmy chętniej korzystają z nowych technologii niż małe i średnie firmy.”

Najczęściej wykorzystywane aplikacje cyfrowe w łańcuchach dostaw to obecnie przetwarzanie w chmurze (52 proc.), analiza dużych zbiorów danych (47 proc.) oraz roboty lub automatyzacja (34 proc.). Internet rzeczy (IoT) i druk 3D uplasowały się na drugim miejscu z 17 procentami, a cyfrowy bliźniak z 16 procentami. Cyfrowy bliźniak reprezentuje rzeczywisty obiekt lub rzeczywisty proces w cyfrowym świecie. Składa się z danych i algorytmów i opisuje właściwości i zachowanie rzeczywistych obiektów w określonych warunkach. Cyfrowe bliźniaki mogą być również połączone ze światem rzeczywistym w czasie rzeczywistym za pomocą czujników.

Według BME pionierami w wykorzystaniu technologii cyfrowych są przemysł motoryzacyjny i dostawców motoryzacyjnych z drukiem 3D, analityką big data, IoT i niskokosztową technologią czujników, a także przemysł farmaceutyczny i chemiczny. Ta ostatnia opiera się przede wszystkim na przetwarzaniu w chmurze, sztucznej inteligencji, a także robotach i automatyzacji. Firmy z sektora magazynowania i transportu są bardziej ostrożne.

To powinno się zmienić. „Cyfryzacja otwiera przed firmami wiele możliwości łączenia. Rozwija się networking, także w łańcuchu dostaw. Widzimy fundamentalną zmianę. Firmy stają się częścią ekosystemu, a nowi partnerzy są dodawani ”- wyjaśnia Lynn-Kristin Thorenz, wiceprezes ds. Badań i doradztwa w IDC. Jako przykład podaje start-upy, których rozwiązaniem jest powiązanie rozliczania kosztów podróży kierowców ciężarówek z łańcuchem dostaw. Tworzą interfejs między rozwiązaniem telematycznym, który pokazuje dokładnie, który kierowca był w trasie, jak długo i gdzie robił przerwy, a listą płac. „Jeśli firmy wykorzystują również inne technologie, takie jak sztuczna inteligencja lub uczenie maszynowe w logistyce, integracja łańcucha dostaw zapewnia dużą wartość dodaną. Na przykład możesz planować z wyprzedzeniem”, kontynuuje Thorenz.