Darmowe zestawy danych dla udanej cyfryzacji: w nowych wytycznych stowarzyszenie branżowe Bitkom opisuje dostarczanie i wykorzystywanie otwartych danych oraz korzyści, jakie wynikają z tego dla firm.

W bezpłatnym przewodniku po otwartych danych Bitkom opisuje koncepcję i zalety swobodnie dostępnych zbiorów danych. (Źródło: Bitkom)

W IT dane od dawna uważane są za nowe złoto. Jednak dane stają się naprawdę cenne dopiero wtedy, gdy inteligentne rozwiązania generują wartość dodaną z dostępnych informacji, a tym samym przyspieszają cyfryzację gospodarki i społeczeństwa. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał danych, zbiory danych muszą być swobodnie dostępne. Do tej podstawowej idei przekonane jest również stowarzyszenie branżowe Bitkom, które zajmuje się udostępnianiem i wykorzystywaniem bezpłatnych zbiorów danych wraz z przewodnikiem po otwartych danych.

Zasadniczo otwarte dane są rozumiane jako zbiór niefiltrowanych i odczytywalnych maszynowo danych elektronicznych, które są dostępne dla wszystkich w sposób publiczny, celowy i niewiążący. Wykorzystywanie tych danych przez start-upy i firmy może mieć nadrzędne skutki, które w sposób centralny przyczyniają się do cyfryzacji. „Dane stają się coraz bardziej wartościowe – i mogą być bardzo korzystne” – mówi dr. Frank Termer, szef oprogramowania w stowarzyszeniu cyfrowym Bitkom. „Dane stanowią ważny filar cyfryzacji społeczeństwa jako całości, dlatego należy dalej promować rozpowszechnianie i wykorzystywanie otwartych danych z myślą o firmach”.

80-stronicowy przewodnik po otwartych danych [PDF], napisany w języku niemieckim, można pobrać bezpłatnie. Publikacja skierowana jest do właścicieli danych w agencjach rządowych i firmach, a także do użytkowników danych, programistów i ogółu społeczeństwa.

W pierwszej części przewodnika autorzy zagłębiają się w ogólną definicję otwartych danych i opisują obecny stan swobodnego dostępu do danych. W tym kontekście prezentowane są również udane przykłady otwartych danych z praktyki. Druga część wykorzystuje jednak model fazowy, aby poradzić sobie z poszczególnymi etapami wprowadzania otwartych danych. Obejmują one zdobycie początkowego doświadczenia, integrację otwartych danych w ramach strategii korporacyjnej i ustanowienie rentownego modelu biznesowego. Rozdział dotyczący dojrzałości otwartych danych, referencyjnego modelu stopniowego rozwoju organizacji otwartych danych w oparciu o różne stopnie dojrzałości, odnosi się wyraźnie do praktycznego zastosowania. Następnie znajdują się wskazówki dotyczące realizacji technicznej, a także końcowy wniosek na ten temat.

Oprócz wytycznych stowarzyszenie branżowe publikuje na dwóch stronach manifest [PDF], który obejmuje wszystkie główne cechy i zalety otwartych danych w kompaktowej formie.